فیدر میکسر دامداری

فیدر میکسر افقی یا عمودی؟

فیدر میکسر افقی یا عمودی؟

مخلوط کردن مواد خوراکی مختلف مثل غلات، مکمل‌های غذایی و سایر خوراک‌ های دامی، از مهمترین فعالیت‌ های نسل انسان از ابتدای زمان تا کنون بوده است. این کار در چندین سال پیش از طریق دست و چوب و برخی دیگر از وسایل در دسترس بشر انجام می‌ شده است. پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر باعث استفاده از ماشین‌ هایی مثل فیدر میکسر شده است.

این دستگاه موجب آن می‌شود که مخلوط کردن مواد خوراکی برای دام‌ها سریع‌تر، دقیق‌تر و با مصرف انرژی کمتر انجام شود. مخلوط کردن و یک دست کردن تمام اجزای خوراک دام را به نوعی می‌توان وظیفه اصلی این دستگاه به شمار آورد. فیدرها انواع مختلفی دارند که در صنعت خوراک به ویژه خوراک دام از آن‌ها استفاده می‌شود. این نکته را بایستی بیان کنیم که بهترین و پرکاربردترین فیدر میکسر گاوداری، نوع عمودی و افقی آن است که در این مقاله به بررسی هر دو آن‌ها خواهیم پرداخت.

فیدر میکسر ثابت

فیدر میکسر افقی چیست؟

این دستگاه مته‌های بزرگی دارد که در خلاف جهت یکدیگر می‌چرخند. با توجه به این موضوع برای مخلوط کردن مساوی منابع غذایی و خرد کردن علوفه دامی بسیار مناسب هستند. از این نوع فیدر می‌توان در دامداری‌های بزرگ استفاده نمود. مزیت دیگری که این فیدر دارد آن است که به راحتی می‌توانید آن را حمل کنید. حتی می‌توانید آن را در پشت تراکتور حمل کنید.

میکسر افقی می‌تواند، یک تا چهار مته بزرگ داشته باشد. همین امر موجب آن خواهد شد که آنها با دامداری های بزرگ سازگاری بیشتری داشته باشند. با توجه به این ویژگی، میکسر افقی حجم زیادی از مواد خوراکی را به طور مساوی و در زمان اندکی مخلوط کند. اکثر فیدرهای افقی موجود در بازار دارای دو تیغه هستند و هم چنان با این وجود به طور باور نکردنی کارآمد هستند.

نکات منفی بسیاری نیز درباره فیدرهای افقی وجود دارد که اغلب به سایز آن مربوط است. به دلیل بزرگی سایز آن‌ها، به فضای بیشتری برای جابجایی نیاز دارند. انرژی زیاد و بررسی و تعمیر منظم، نیاز اصلی این دستگاه هاست. این دستگاه نسبت به فیدر عمودی قیمت بالاتری دارد و ممکن است برخی از افراد قدرت خرید برخی از انواع آن را نداشته باشند. در صورتی که یک دامداری بزرگ را اداره و راه اندازی می‌کنید فیدر های افقی، هما چیزی خواهد بود که به دنبالش می‌گردید.

مقیاس فیدر میکسر حجم متر مکعب است. به طور کلی، تولید کنندگان، ظرفیت مفید استوانه و ظرفیت اختلاط را در این دستگاه معیار قرار می دهند. منظور از ظرفیت مفید استوانه حجمی از مخزن است که جیره در حال آماده سازی باشد و هم سطح مخزن قرار بگیرد. ظرفیت میکس نیز در واقع 70 درصد تا 80 درصد ظرفیت مفید استوانه است. به این معنی که خوراک نزدیک‌تر یا بالاتر قطعات اوگر و تیغه‌ها میکس شود.

در خصوص مشخصات و مزایای این فیدر بایستی بگوییم که:

  1. کاهش هزینه های دامداری در خصوص آماده سازی خوراک نسبت به روش سنتی
  2. افزایش بهره برداری از علوفه مصرفی و خوراک
  3. به دلیل رسیدن مواد مغذی مفید در جیره خوراک، وزن گیری دام سریع اتفاق می افتد
  4. افزایش تولید شیر در دام بالغ تا 30 درصد یافته
  5. کاهش استرس در دام
  6. سهولت در زمان استفاده و نگهداری
  7. صرفه جویی در زمان توزیع جیره
  8. به علت کاهش استرس دام و مصرف مناسب خوراک، تولید پروتئین و چربی بالا می رود.

نحوه ی عملکرد فیدر میکسر

فیدر میکسر عمودی چیست؟

فیدر های عمودی اکثرا دارای یک یا دو مته بزرگ هستند. به همین علت آنها برای خرد و مخلوط کردن خوراک دام بسیار مناسب هستند. خرد کردن علوفه دامی کاری است که  فیدر های عمودی به خوبی نوع افقی آن عمل میکنند. این امکان وجود دارد که فیدر افقی برای رسیدن به بافت خوراکی و مخلوط دلخواه به زمان بیشتری نیاز داشته باشند.

اگر قصد بر آن باشد که به جنبه های منفی فیدر میکسر عمودی توجه کنیم، بایستی بگوییم که نتیجه کار آن یکنواختی خوب بافت مواد خوراکی نیست. نکته منفی دیگری که باید ذکر کنی آن است که این فیدر به زمان بیشتری برای انجام کار نیاز دارد. میکسر عمودی، یک مخزن عمودی شکل دارد که به طور معمول دارای یک اوگر مرکزی می‌باشد. توان حرکت اوگر و قدرت گردش از گیربکس تامین شده و خوراک در مخزن فیدر عمودی به صورت مخلوطی تهیه می‌شود. این نوع فیدر برای استفاده از علوفه‌های خشک و میکس با دیگر مواد خوراکی در جیره خوراک بسیار مناسب می‌باشد.

انواع علوفه در فیدر میکسر گاوداری عمودی با دقت بسیار بالایی برش می خورند. همچنین سیستم توزیع در زمان خروج جیره کاملا استاندارد عمل می‌کند. در ادامه با مشخصات این فیدر بیشتر آشنا خواهیم شد:

  1. سیستم توزین هوشمند که جیره های مختلف را برنامه ریزی می کند و به سیستم هشدار کنترل وزن مجهز است.
  2. علوفه و مواد افزودنی با استفاده از بارکن هیدرولیکی به سهولت داخل میکسر ریخته می شوند. این مکانیزم توانایی بارگیری آب را نیز دارد.
  3. ساقه علوفه خشبی با توجه به عمودی بودن اوگر له نمی شوند.
  4. به علت وزن کم، استهلاک بسیار پایین دارند و این عمر مفید قطعات دستگاه را افزایش می دهد.
  5. بدنه از ورقی تشکیل شده که جنس ورق از فولاد آلیاژی با ضخامت 6 میلی متر است.
  6. تیغه ها جنس تنگستن کارباید دارند که ساخت کشور آلمان است و علوفه را برش مطلوب می دهند.
  7. پس از تخلیه، هیچ گونه خوراکی در مخزن باقی نمی ماند.
  8. تیغه، مدار هیدرولیک، سیستم توزین و سیستم گیربکس ار برندهای اروپایی
  9. جنس تیغه از فولاد استاینلس استیل مقاوم در برابر سایش، خوردگی و شکستگی
  10. میکس کامل کنسانتره به طور مجزا
  11. گیربکس ایتالیایی مجهز به مخزن ریزرواتور

کدام بهتر است؟ فیدر میکسر عمودی یا افقی؟

پاسخ به این سوال که کدام یک از این فیدر ها بهتر است تا حدی سخت است. اما اگر به دنبال یک میکسر با قیمت پایین و دارای قابلیت حمل و نقل و دارای سایز کوچک هستید، فیدر عمودی می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب برای شما عزیزان باشد. اما اگر برای شما قیمت فیدر های گاوداری از اهمیت زیادی برخوردار نیست، میکسر افقی با توجه به قدرت بیشتر و زمان مورد نیاز کمتری که دارد می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

فیدر میکسر 9 متر مکعبی

 

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل به بررسی فیدر های عمودی و افقی پرداختیم. شما با توجه به نیاز خود بایستی یکی از این فیدرها را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که اگر به دنبال افزایش کیفیت دام و محصولات دامی خود هستید، به شما پیشنهاد می‌شود که به طور حتم از یک فیدر گاوداری استفاده کنید. تکنو فیدر مجموعه ایست که شما می‌توانید برای خرید فیدر میکسر مد نظر خود اقدام کنید. شما می‌توانید از مشاوره مناسب و رایگان قبل از خرید این مجموعه به سادگی استفاده کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.